Her kan du få svar på de mest gængse spørgsmål om Stafet For Livet og om at stille hold til stafetten. Hvis du har andre spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os. Du kan finde kontaktoplysninger på de forskellige tovholdere på stafettens hjemmeside.
Det koster 150 kr. at tilmelde sig som holddeltager til Stafet For Livet. For børn og unge under 18 år koster det 75 kr. at deltage på et hold. Du kan tilmelde dig et hold her.
Det er gratis at deltage som Fighter til Fighterrunden og Fighterarrangementet.
Tilskuere er også velkomne på pladsen.
Rollen som holdkaptajn
Holdkaptajnen samler et hold, som skal deltage i stafetten. Kaptajnen opretter holdet på www.stafetforlivet.dk, og her kan alle følge med i, hvilke andre hold der er tilmeldt.
Som Holdkaptajnen er du bindeled mellem stafetten og dit hold, og du er dermed ansvarlig for at inspirere og videregive informationer til dit hold.
Dine opgaver som Holdkaptajnen er:
Hvis du er gerne vil tilmelde flere deltagere på dit hold, er der flere muligheder:
Af hensyn til planlægningen beder vi dog om, at flest mulige deltagere tilmelder sig på forhånd, så vi ved, hvor mange personer vi skal regne med.
Du bestemmer selv, hvor stort dit hold skal være, men holdet skal have minimum én deltager på banen i det døgn, stafetten varer.
Den typiske størrelse hold er 10-20 personer. Hvert hold har en holdkaptajn, der står for at koordinere og kommunikere med holdet.
Du tilmelder dig som holddeltager eller holdkaptajn her
Kan du ikke selv samle et helt hold, har du mulighed for at deltage på et åbent hold. Du tilmelder dig det åbne hold her
Mange hold synes, det er motiverende at samle ind til Stafet For Livet og på den måde gøre en forskel i kampen mod kræft.
Du kan læse mere om indsamling for hold her.
Skal jeg løbe?
Nej slet ikke. Stafet For Livet er for alle uanset alder, helbred eller form. Det er helt op til holddeltagerne selv, om de vil løbe eller gå, stå på løbehjul eller gå med rolator. Det vigtigste er, at holddeltagerne sammen kommer gennem det døgn, stafetten varer.
Stafet For Livet er for alle uanset alder, helbred eller form. Det er helt op til holddeltagerne selv, om de vil løbe eller gå, køre tage barnevognen eller rollator med. Det vigtigste er, at holddeltagerne sammen kommer gennem det døgn, stafetten varer.
Som hold er I med til at indsamle penge til bekæmpelse af kræft. Når I har samlet et hold, kan I finde ud, hvordan I ønsker at samle penge ind. I kan samle penge ind op til stafetten eller på selve stafetten. Her får I nogle konkrete idéer til holdfundraising, men I er også meget velkommen til at udvikle jeres egne idéer.
Rundedonation
Det er ofte meget motiverende for hold at kunne følge med i holdets fremgang på de opsatte rundetællere. Særligt hvis en sponsor giver et beløb per runde. Det kan fx være 5-10 kr./runde, og I kan spørge venner, familie, kolleger eller lokale firmaer om at støtte jeres hold.
Få en virksomhed til at doble op
En kendt idé er at få din chef eller direktøren for et lokalt firma til at matche det beløb, som dit hold skaffer til stafetten. Måske vil virksomheden give et beløb af samme størrelse, som det, deltagerne samlet betaler i holdgebyr. Måske er virksomheden med på at doble hele beløbet, som holdet samler ind op til stafetten.
Reklameplads på telt eller trøjer
Få virksomheder til at støtte dit hold mod, at de får omtale. I fastsætter selv prisen og aftalen. Omtalen kan for eksempel bestå i, at alle holddeltagere bærer virksomhedens logo på trøjen, og at virksomhedens banner bliver hængt op ved jeres telt eller lignende.
Opret online auktioner
Sælg sponsorgaver og gode pulterrumsfund via online auktioner på Odendo. 10% af salgssummen går til administration hos Odendo, og holdet/Stafet for Livet får de resterende 90%. Auktionerne oprettes via www.odendo.dk/stafet-for-livet.html
Arrangér aktiviteter på selve stafetten
Mens I opholder jer på stafetten, har I mulighed for at sætte aktiviteter i gang, som kan bidrage til jeres indsamling. Husk at forberede aktiviteterne på forhånd, så I husker alle de ting, som I skal bruge. Idéer til aktiviteter kan være: Sømbod, flødebollemaskine, salg af armbånd, bag et snobrød, flet fletninger, fiskedam, ansigtsmaling.
Sælg lys
Alle kan tænde et lys for én, der kæmper mod kræft, eller for én, der tabte kampen. Det koster 50 kr. pr lys. Alle kan se lysene og de rørende hilsner på hjemmesiden i perioden op til stafetten.
Dit hold kan sælge lys og derved øge bidraget til kræftsagen. Allerede før stafetten begynder, kan du og dit hold opfordre familie, venner og bekendte til at købe lys på www.stafetforlivet.dk. Om aftenen på stafetten stiller arrangørerne lysene op på pladsen, og derefter samles alle deltagere til en smuk og stemningsfyldt lysceremoni, hvor alle får mulighed for at fordybe sig og mindes.
Opdatér holdets og deltagernes profiler på hjemmesiden
Retningslinjer for holdfundraising
Hold kan tilbyde sponsoren følgende som tak for støtten:
Som holddeltager kan du tage telt eller campingvogn med, så du og dine holdkammerater kan overnatte på pladsen. Det er også rart at have et telt med, så de deltagere, der ikke er på banen, har mulighed for at sidde ved teltet. Der er toiletter i bygningen ved cafeteriet.
På holdkaptajnmøderne vil I få flere praktiske informationer og der vil blive sendt en mail ud med praktisk information inden stafetten.
Husk:
*Mindst mulig kørsel på pladsen. Kør ind, læs af og kør ud igen.
*Køretøjer må ikke parkeres i teltområderne
*Vis respekt – kør ikke ind på pladsen, før afslutningsceremonien er forbi
*Campingvogne henvises til grusparkeringen.
*Pladser skal - meget gerne - reserveres inden stafetten.
* Campingvogne må ikke parkeres i teltområdet
*Brug af grill skal foregå i afmærket område, hvor der også er opsat beholder til aske
* Brug af strøm - rul kabelruller helt ud, så vi undgår strømudfald
* Vis hensyn på ruten, pas på ujævnheder
* Er du i tvivl – spørg de røde veste
* Nyd stafetten
Opstilling af telte:
Fredag ml. 14-20 & lørdag ml. 8-10. Sikkerhedsafstanden ml. telte & campingvogne er 3m
For yderligere information, f.eks. om teltpladser, kontakt Ole Sørensen. Tlf: 22 81 52 15
Stafet For Livet foregår et døgn for at symbolisere, at kræftpatienter kæmper mod kræften døgnet rundt. Derfor skal stafetholdene også have mindst en deltager på banen i det døgn, stafetten varer. Mange holddeltagere beskriver, hvor god en oplevelse det er at gå på banen om natten, eller når solen står op.
Alle, der har hørt ordene ”Du har kræft” kan deltage som Fightere til stafetten. Det vil sige nuværende og tidligere kræftpatienter.
Fighterne går den første runde på banen iført gule t-shirts og er på den måde det hångribelige bevis på at kampen mod kræft nytter. Efter Fighterrunden er der et særligt program for Fighterne med mad og underholdning.
Læs mere om at være Fighter og tilmeld dig her.
For yderligere information, kontakt Fighter-tovholderen
Du og dit hold kan forudbestille sundt og lækkert mad til stafetten. Se udvalget og foretag bestilling i Stafet-shoppen.
Vær opmærksom på at maden skal forudbestilles. Dato for forudbestilling fremgår af de enkelte produkter.
Vi tilbyder desuden mulighed for at købe toast, pølsehorn, drikkevarer, kaffe og kage samt et mindre udvalg af frugt og snacks under hele stafetten. Der tages forbehold for udsolgte varer.
En smuk del af Stafet For Livet er, at vi tænder lys for dem, der kæmper mod kræft eller dem som vi har mistet.
Du kan enten tænde et lys her på hjemmesiden eller til stafetten. Hvis du tænder lys her på hjemmesiden, sørger vi for, at din hilsen bliver skrevet på en lyspose og bliver sat op som en del af lysceremonien.
Lysceremonien foregår, når mørket falder på og varer omkring 15-30 minutter. Lysceremonien finder normalt sted kl. 22.00 lørdag aften.
Der vil være underholdning i løbet af det døgn, stafetten varer. Der er en blanding af musik og aktiviteter.
Hovedparten af underholdning og aktiviteter vil være gratis, men der kan være enkelte aktiviteter, hvor vi beder om et mindre beløb. Pengene går til Kræftens Bekæmpelses arbejde med forskning, forebyggelse og patientstøtte.
Du kan se programmet her.
Ruterne er henholdvist 1km, 2km og 2,8km, så alle uanset alder og helbred har mulighed for at være med. Den forholdsvis korte bane betyder også, at man hele tiden føler sig som en del af arrangementet, når man er på banen, og at man kan mærke fællesskabet og sammenholdet mellem deltagerne. Alle tre ruter går ud fra pladsen på Langvang stadion og ud på Nordre Fælled.
Find særskilte oplysninger om Fighter-/Børnerunden her: Grupper - Frivillig.dk
Fighter-/børneruden er på 345m. Den korte rute betyder, at man kan hele tiden føler sig som en del af arrangementet, når man er på banen, og at man kan føle sig som en del af fællesskabet. Ruten er særlig skånsom, da underlaget er græs.
Ruten er placeret helt inde på stafet-pladsen, så børn kan gennemføre ruten under opsyn. Ruten vil ligeledes være velegnet som natterute.
Huskeliste
Når I deltager på stafetten er der en række ting, som er gode at medbringe. Koordinér internt på holdet, hvem der medbringer hvad. Her er en huskeliste, som I kan tage udgangspunkt i.
Medbring gerne:
Telt eller campingvogn – tjek med arrangørerne, hvad der kan lade sig gøre
Pavillon til at sidde under
Varmt tøj, det kan godt blive lidt koldt en dansk sommernat
Kondisko
Pude, sovepose og liggeunderlag
Stole og borde (have- eller campingmøbler)
Lamper/Lygter
Pynt til teltet
Holdbanner
Maskot og depeche til holdet
Penge (Du kan både støtte og betale i stafet-shoppen ved brug af MobilePay)
Materialer til holdets aktiviteter på pladsen
Tidsplan for deltagernes tid på banen
Mange hold synes, det er meningsfuldt og motiverende, at indsamle penge til kræftsagen både inden og under stafetten. I bestemmer selv, hvor meget og hvordan I vil samle penge ind.
Som holddeltager kan du blandt andet:
Ved en fælles indsats kan holdet nå langt. Alle beløb, der indsamles via Stafet For Livet går til Kræftens Bekæmpelses arbejde med forskning, forebyggelse og patientstøtte.
Bemærk:
Alle beløb indsamlet i forbindelse med Stafet For Livet går til Kræftens Bekæmpelses arbejde for forskning, forebyggelse og patientstøtte.
Der kan ikke indsamles midler til andre organisationer, enkeltsager og lignende aktiviteter via Stafet For Livet.
Indsamlede midler skal indbetales via hjemmesiden www.stafetforlivet.dk senest 14 dage efter afholdelsen af stafetten eller kontant til arrangørerne på stafetten.
Vær opmærksom på, at hold i følg Spillemyndigheden (en koncern under SKAT) ikke tillader, at hold laver tombolaer, lotterier og andre konkurrencer, hvor deltageren betaler for at være med og hvor udtrækningen af gevinst beror på tilfældighed.
Bemærk, at SKAT kræver, at der skal betales præmieafgift af alle varepræmier på over 750 kr. og af alle kontante præmier, herunder gavekort på en værdi over 200 kr. Præmieafgiften udgør 17,5% af den del, af prisen, der overstiger 200 kr.
Læs mere om inspiration til at fundraise her:
Stafet For Livet er et røgfrit arrangement. Rygere er meget selvfølgelig velkomne, men røgen må ikke komme med på stafetpladsen.
For at kunne indsamle midler til Kræftens Bekæmpelses arbejde er vi afhængige af, at private og firmaer, som vil støtte stafetten. Du kan enten vælge at støtte stafetten med en generel donation eller ved at donere produkter eller tjenesteydelser. Derudover kan du også vælge et støtte et hold eller en holddeltager.
Du kan læse mere om at støtte her.
På hjemmesiden kan du som holdkaptajn gøre følgende, når du er logget ind:
- tilmelde flere deltagere til dit hold
- invitere folk til at støtte dit hold og din egen indsamling
- indbetale donationer til holdet og din egen indsamling
- opfordre folk til at tænde lys
- og meget mere...
Læs mere i manualen her.
På hjemmesiden kan du som holddeltager gøre følgende, når du er logget ind:
Læs mere i manualen her:
Fælles for alle hold er, at I skal have mindst én person fra holdet på banen under hele stafetten. Hvordan I vil arrangere jeres holds indsats ved stafetten, er helt op til dig og dit hold. Det kommer selvfølgelig også an på, hvor mange I er på jeres hold, og om I ønsker at være en eller flere på banen ad gangen.
I kan eventuelt overveje følgende:
· Intervaller af 15 minutter hele døgnet igennem.
· Intervaller af 15 minutter om dagen og 30 minutter om natten.
· Intervaller af en time om dagen og to timer om natten.
Hvis deltagerne ønsker det, kan de gå to og to eller flere af gangen på banen – det er helt op til jer selv.
Husk at afsætte tid til åbningsceremonien og til lysceremonien, hvor holdstafetten sættes i stå af respekt for ceremonien.
Det første, der sker på stafetten, er en officiel åbning. Alle samles ved scenen, og skyder stafetten og døgnet i gang med taler og fællesskab.
Fighterne er tidligere og nuværende kræftpatienter – det vil sige alle, der har hørt ordene ”Du har kræft”. Fighterne er stafettens æresgæster og går første runde på banen iklædt gule bluser. Fighterne er det levende bevis på, at kampen mod kræft nytter. Fighterrunden er en bevægende og livsbekræftende oplevelse for både Fightere og holddeltagere – og minder os om, hvorfor vi kæmper.
Hvis du kender nogle, der har hørt ordene ”Du har kræft”, så beder vi dig opfordre dem til at melde sig som Fightere. De kan tilmelde sig på hjemmesiden.
Når mørket falder på samles vi til lysceremoni. Det er er en bevægende og smuk oplevelse, hvor vi mindes de personer, der mistede livet til kræft og støtter dem, som kæmper mod kræften. Du kan købe lysposer i lysteltet for 50 kr. I lysteltet er der også grej, så du kan dekorere poserne med tegninger og hilsner.
Lysposerne opsættes til lysceremonien – og de vil stå og lyse smukt op hele natten. Næste dag vil der være mulighed for at få sin lyspose med hjem.
Under lysceremonien skal mobiltelefoner være slukkede eller lydløse, og der må ikke tales i telefon under ceremonien. Under lysceremonien stopper holddeltagerne med at gå og løbe på banen.
Stafetten afsluttes med, at vi alle samles ved scenen. Vi opfordrer alle til at være med, så vi kan mærke fællesskabet og sammenholdet og afslutte et fantastisk stafetdøgn sammen. Til afslutningen gør vi status på døgnet, og vi fejrer, hvad vi sammen har udrettet.
Vi kunne desværre ikke åbne siden lige nu, prøv venligst igen